Dragi člani REC-a, prijatelji ter vsi, ki vas zanimajo krščanske vsebine


ponedeljek, 12. maj 2014

Naučimo se žalovati

Ob začetku nove serije pridig Jona Younga iz Žalostink z naslovom "Bog bolečin in trpljenja" objavljam uvodno razmišljanje z Jonovega bloga (v nadaljevanju).

Vsak od nas se gotovo redno pritožuje ali godrnja čez politiko, gospodarstvo, osebnimi razmerami, nad sodelavci, šefom… in seznam kar raste. Poznane so nam sicer vrstice Svetega pisma, kjer beremo, da godrnjanje ni dobro. Pa saj vemo, da godrnjanje ni po Božjem srcu niti ni koristno, ampak je tako luštno malo pojamrati - saj se tudi psalmisti pogosto pritožujejo in tožijo, mar ne?
Morda pa je kakšna pomembna razlika med pritoževanjem (godrnjanjem) in žalovanjem?

Jon nam bo iz Žalostink, začenši pa s Psalmom 13, spregovoril o t.i. žalovanju, biblijskem načinu izlivanja bolečine, žalosti, prizadetosti, pomanjkanja upanja in tako naprej.  Sledi njegovo kratko uvodno razmišljanje o žalovanju iz Psalma 13 z naslovom Učimo se žalovati.
***

Lament is an integral piece of the Biblical narrative from the life of David to death of Christ. Lament is a very real part of the drama of Scripture, and yet today we seem to have pulled the thread of lament out of the tapestry that is our Christian walk.
Lament gives voice to our humanity. Before turning to Psalm 13 and the structure of Biblical Lament it is important to understand that the structure to a lament is not strictly biblical, or Israelite, it has been found in other cultures. Thus, it is strictly human. That is to say, lament is the acknowledgement of our humanity, our brokenness, and the fact that we are to put those emotions into words, and give them up to God.
The initial 3 components of any lament are: the address, the complaint, and the petition. Just read the first 5 verses of Psalm 13:
Doklej, GOSPOD, me boš vedno pozabljal?
Doklej boš skrival svoje obličje pred mano?
Doklej bom moral dajati nasvete v svoji duši,
nositi bolečino v svojem srcu dan za dnem?
Doklej se bo moj sovražnik povzdigoval nad mano?
Poglej, usliši me, GOSPOD, moj Bog,
razsvetli mi oči, sicer zaspim do smrti, 
sicer bo moj sovražnik rekel: »Premagal sem ga,«
moji nasprotniki se bodo radovali, ker sem omahnil.

As the psalmist gives voice to his plight you can do nothing but begin to empathize: feeling forgotten by God, wrestling with painful thoughts—the sense that God has turned His face from you—and enemies seem to own you…
And you echo the words of the psalmist: “Look on me!” You cry out, “Answer me, my God…” You call out my God because you are His covenant child. You belong to God, and when you are shaken by grief, pain, and loss—when your faith is shaken—you go to Him.
You grieve because you are human. You grieve because Scripture asks it of you. You grieve because God desires that you do. You grieve because Christ did on the cross when He said, “My God my God why have you forsaken me?”
God wants your joys and praise, but he also wants your pain, your sorrows, your grief. God does not want a jubilant cross section of your life. No he wants the whole you—joy and sorrow, pain and praise, grief and jubilation.
But the text does not end in petition, and utter despair. The final two elements of the lament are a confession of trust and a vow of praise:
Jaz pa zaupam v tvojo dobroto,
moje srce se raduje, ker si me rešil.
Peti hočem GOSPODU
ker mi je povrnil dobro.

Here there is a shift. Is the pain gone? No. The storm is still raging in the life of the psalmist, yet in the midst of the storm there is a reassuring presence. Protest and joy, pain and trust may coexist. It was in the midst of the continuing pain that the psalmist realized that he can rejoice. By walking through his grief, by offering up a complaint and a petition to God, the psalmist found himself reassured of who God is and the trust and joy that comes with such reassurance.
It is only when we put words to our grief that we begin to understand our need for such an amazing God in such a broken world. Life is an incredible tapestry of grief and joy, pain and trust that we faithfully give up to God. And just as we are faithful to Him so too is he even more faith to us. He sent Christ. In Christ God experienced our brokenness, our pain and bore our grief. In Christ God was faithful even to the cross. In Christ God suffered the greatest grief and pain so that we do not have to. That is a reality that we can both trust and praise our Father in heaven for.
Avtor: Jon Young
***
Vir: http://wordandworld.com/2013/11/19/learning-to-lament/

Ni komentarjev:

Objavite komentar